|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
doÅ›wiadczeniowe majÄ… zawierać konieczność w syntezie spostrze\eÅ„, mo\e siÄ™ zgadzać z moim powy\ej wielokrotnie podkreÅ›lanym twierdzeniem, \e doÅ›wiadczenie jako poznanie a posteriori mo\e dostarczać sÄ…dów tylko przypadkowych? Je\eli powiadani: doÅ›wiadczenie uczy mnie czegoÅ›, to mam na myÅ›li zawsze tylko spostrze\enie, które jest w nim zawarte, np. \e po oÅ›wietleniu kamienia przez sÅ‚oÅ„ce zawsze nastÄ™puje ciepÅ‚o, i o tyle te\ zdanie doÅ›wiadczeniowe jest zawsze przypadkowe. Å›e [natomiast] to ogrzanie wynika z oÅ›wietlenia przez sÅ‚oÅ„ce w sposób konieczny to jest wprawdzie zawarte w sÄ…dzie doÅ›wiadczeniowym (dziÄ™ki pojÄ™ciu przyczyny), lecz tego nie uczÄ™ siÄ™ przez doÅ›wiadczenie, lecz odwrotnie, doÅ›wiadczenie wytwarza siÄ™ dopiero przez to dodanie pojÄ™cia intelektualnego (przyczyny) do spostrze\enia. W jaki sposób spostrze\enie dochodzi do tego stanu, w tej kwestii nale\y zajrzeć do Krytyki, do rozdziaÅ‚u o transcendentalnej wÅ‚adzy rozpoznawania, [A], 59 § 23 SÄ…dy, rozpatrywane tylko jako warunek poÅ‚Ä…czenia danych przedstawieÅ„ w [jednej] Å›wiadomoÅ›ci, sÄ… prawidÅ‚ami. O ile zaÅ› te prawidÅ‚a przedstawiajÄ… poÅ‚Ä…czenie jako konieczne, to sÄ… prawidÅ‚ami a priori, a o ile nie ma nad nimi innych, z których sÄ… wyprowadzane, to sÄ… zasadami. Poniewa\ zaÅ› ze wzglÄ™du na mo\liwość wszelkiego doÅ›wiadczenia, gdy rozpatrujemy w nim tylko formÄ™ myÅ›lenia, nie ma \adnych warunków sÄ…dów doÅ›wiadczeniowych prócz tych, które podporzÄ…dkowujÄ… zjawiska stosownie do rozmaitej formy ich [306] naocznoÅ›ci pod czyste pojÄ™cie intelektu, czyniÄ…ce sÄ…d empiryczny przedmiotowo wa\nym wiÄ™c warunki te sÄ… zasadami a priori mo\liwego doÅ›wiadczenia. Zasady mo\liwego doÅ›wiadczenia sÄ… zaÅ› zarazem prawami przyrody, które mogÄ… być poznane a priori. I w ten sposób zostaje rozwiÄ…zane zadanie, które tkwi w naszym drugim pytaniu: W jaki sposób jest mo\liwe czyste przyrodo znawstwo? Albowiem czynnik systematyczny, wymagany dla formy nauki, da siÄ™ tu w zupeÅ‚noÅ›ci znalezć, gdy\ poza wzmiankowanymi formalnymi warunkami wszystkich sÄ…dów w ogóle, a wiÄ™c te\ wszystkich prawideÅ‚ w ogóle, których dostarcza logika, \adne inne ju\ nie sÄ… mo\liwe. Warunki te stanowiÄ… wiÄ™c system logiczny, oparte zaÅ› na nich po- jÄ™cia, zawierajÄ…ce warunki a priori wszelkich syntetycznych i koniecznych sÄ…dów, stanowiÄ… dlatego wÅ‚aÅ›nie system transcendentalny. I wreszcie zasady, za pomocÄ… których wszystkie zjawiska bywajÄ… podciÄ…gane pod te pojÄ™cia, stanowiÄ… system fizjologiczny, tj. system przyrody, który wyprzedza wszelkie empiryczne poznanie przyrody, umo\liwia je dopiero, i dlatego te\ mo\na go nazwać wÅ‚aÅ›ciwym ogólnym i czystym przyrodo- znawstwem. § 24 str. 137 i nast. 60 Pierwsza35 z owych zasad fizjologicznych podciÄ…ga wszelkie zjawiska, jako dane naoczne w przestrzeni i czasie, pod pojÄ™cie wielkoÅ›ci i o tyle te\ jest zasadÄ… naczelnÄ… zastosowania matematyki do doÅ›wiadczenia. Druga zasada nie podciÄ…ga wÅ‚aÅ›ciwie pod pojÄ™cie wielkoÅ›ci tego, co we wÅ‚aÅ›ciwym sensie empiryczne, a mianowicie wra\enia oznaczajÄ…cego czynnik realny danych naocznych; wra\enie bowiem nie jest danÄ… naocznÄ…, która by zawieraÅ‚a w sobie przestrzeÅ„ lub czas, chocia\ umieszcza przedmiot mu odpowiadajÄ…cy zarówno w przestrzeni, jak i w czasie. Ale miÄ™dzy realnoÅ›ciÄ… (wra\eniowym wyobra\eniem, Empfindungsvorstellung) a zerem, tj. zupeÅ‚nÄ… pró\niÄ… naocznoÅ›ci w czasie, zachodzi jednak pewna ró\nica, majÄ…ca pewnÄ… wielkość. Albowiem miÄ™dzy ka\dym danym stopniem Å›wiatÅ‚a a ciemnoÅ›ciÄ…, miÄ™dzy ka\dym stopniem ciepÅ‚a a zupeÅ‚nym zimnem, miÄ™dzy ka\dym stopniem ciÄ™\koÅ›ci a bezwzglÄ™dnÄ… lekkoÅ›ciÄ…, miÄ™dzy ka\dym stopniem zapeÅ‚nienia przestrzeni a przestrzeniÄ… caÅ‚kowicie pró\nÄ…, zawsze pomyÅ›leć sobie mo\na jeszcze [307] mniejsze stopnie, podobnie jak nawet miÄ™dzy Å›wiadomoÅ›ciÄ… a caÅ‚kowitÄ… nieÅ›wiadomoÅ›ciÄ… (ciemnoÅ›ciÄ… psychologicznÄ…) istniejÄ… zawsze jeszcze ni\sze stopnie. Dlatego te\ niemo\liwe jest spostrze\enie, które by wykazywaÅ‚o brak bezwzglÄ™dny, np. ciemność psychologiczna, której by nie mo\na uwa\ać za Å›wiadomość przewy\szonÄ… tylko przez innÄ…, silniejszÄ… i tak we wszystkich przypadkach wra\enia. Z tego powodu intelekt mo\e antycypować nawet wra\enia stanowiÄ…ce wÅ‚aÅ›ciwÄ… jakość przedstawieÅ„ empirycznych (zjawisk), a to za pomocÄ… zasady, \e wszystkie one, a wiÄ™c i to, co realne we wszelkim
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl |
|
|