|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
którymi przedtem zawieraÅ‚ siÄ™ chleb. Toteż celowo Pan nie mówi: Ten chleb jest moim CiaÅ‚em", co byÅ‚oby zgodne z mniemaniem cytowanym na drugim miejscu tego wykÅ‚adu, ani też nie mówi: To ciaÅ‚o jest moim CiaÅ‚em", co byÅ‚oby zgodne z ujÄ™ciem podanym na trzecim miejscu, lecz mówi ogólnie: To jest CiaÅ‚o moje", nie nazywajÄ…c podmiotu w sposób okreÅ›lony, lecz posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ zaimkiem, który oznacza substancjÄ™ w ogóle, niezależnie od jakoÅ›ci, czyli okreÅ›lonej formy. Ad 1. Wyraz to" wskazuje na substancjÄ™, lecz jak wiemy 9, nie okreÅ›la jej wÅ‚aÅ›ciwej natury. Ad 2. Zaimek to" nie wskazuje na same akcydensy, lecz na substancjÄ™ zawartÄ… pod nimi, którÄ… najpierw byÅ‚ chleb, a potem - CiaÅ‚o Chrystusa, wprawdzie nie uformowane przez te akcydensy, lecz pod nimi ukryte. Ad 3. Jak w porzÄ…dku przyrodzonym skutek jest uwarunkowany istnieniem przyczyny sprawczej, tak znaczenie omawianej wypowiedzi jest uwarunkowane istnieniem odnoÅ›nej rzeczywistoÅ›ci. Lecz uwarunkowanie to nie oznacza pierwszeÅ„stwa w czasie, tu bowiem przyczyna wystÄ™puje razem ze skutkiem. Wystarcza to do stwierdzenia prawdziwoÅ›ci omawianej wypowiedzi. ArtykuÅ‚ 6 CZY FORMA KONSEKRACJI CHLEBA OSIGA SWÓJ SKUTEK ZANIM ZOSTANIE WYGAOSZONA FORMA KONSEKRACJI WINA? Na pozór nie, skoro: 1. Podobnie jak przez konsekracjÄ™ chleba zaczyna istnieć w sakramencie Eucharystii CiaÅ‚o Chrystusa, tak przez konsekracjÄ™ wina zaczyna istnieć Jego Krew. Gdyby wiÄ™c konsekracja chleba osiÄ…gaÅ‚a swój skutek przed konsekracjÄ… wina, wynikaÅ‚oby stÄ…d że w tym sakramencie CiaÅ‚o zaczyna istnieć bez Krwi. A to jest niedorzeczność. 2. Jeden sakrament zostaje w peÅ‚ni zrealizowany przez coÅ› pojedynczego. W sakramencie chrztu, na przykÅ‚ad, chociaż mamy potrójne zanurzenie /133/, pierwsze nie daje rezultatu zanim nie nastÄ…pi trzecie. Ponieważ Eucharystia - jak wiemy1 - jest jednym sakramentem, sÅ‚owa konsekracji chleba nie osiÄ…gajÄ… swego skutku bez sakramentalnych słów konsekrujÄ…cych wino. 3. Forma konsekracji chleba zawiera w sobie wiele słów, z których - jak wiemy 2 - pierwsze nie odnosi skutku, zanim nie zostanie wygÅ‚oszone ostatnie. Analogicznie wiÄ™c sÅ‚owa, którymi konsekruje siÄ™ CiaÅ‚o Chrystusa, pozostanÄ… bez skutku, jeÅ›li nie zostanÄ… wygÅ‚oszone sÅ‚owa konsekrujÄ…ce Jego Krew. A jednak od razu po wygÅ‚oszeniu słów konsekrujÄ…cych chleb konsekrowana hostia zostaje ukazana ludowi jako przedmiot adoracji. Nie miaÅ‚oby to miejsca, gdyby nie byÅ‚o tam CiaÅ‚a Chrystusa, gdyż taki hoÅ‚d byÅ‚by przejawem baÅ‚wochwalstwa. WiÄ™c sÅ‚owa konsekracji osiÄ…gajÄ… swój skutek, zanim zostanÄ… wygÅ‚oszone sÅ‚owa konsekrujÄ…ce wino. WykÅ‚ad: W starożytnoÅ›ci niektórzy nauczyciele chrzeÅ›cijaÅ„skiej wiary twierdzili, że obie te formy - forma konsekracji chleba i forma konsekracji wina dziaÅ‚ajÄ… we wzajemnym zwiÄ…zku, tak że pierwsza nie realizuje swego skutku, zanim nie zostanie wygÅ‚oszona druga. Twierdzenie to nie da siÄ™ utrzymać. Jak wiemy bowiem \ ze wzglÄ™du na użycie w wypowiedzi To jest CiaÅ‚o moje" czasu terazniejszego, prawdziwość wypowiedzi wymaga, by fakt przez niÄ… oznaczony byÅ‚ zsynchronizowany z wypowiedziÄ… oznaczajÄ…cÄ… ten fakt. W przeciwnym razie, gdyby wypowiedz ta zapowiadaÅ‚a coÅ›, co siÄ™ ma stać pózniej, użyto by czasownika w czasie przyszÅ‚ym, nie terazniejszym. Mówiono by: To bÄ™dzie CiaÅ‚o -moje", a nie To jest CiaÅ‚o moje". Omawiana wypowiedz oznacza fakt, który siÄ™ realizuje z chwilÄ… jej wygÅ‚oszenia. Rzecz przez niÄ… oznaczona, stanowiÄ…ca skutek sakramentu Eucharystii, jest przeto obecna natychmiast, w przeciwnym razie wypowiedz ta nie byÅ‚aby prawdziwa. Wspomniane twierdzenie jest także sprzeczne z liturgiÄ… KoÅ›cioÅ‚a, który natychmiast po wygÅ‚oszeniu omawianych słów adoruje CiaÅ‚o Chrystusa. Musimy wiÄ™c stwierdzić, że pierwsza forma nie jest w swym dziaÅ‚aniu uzależniona od drugiej, lecz od razu osiÄ…ga swój skutek. Ad 1. Wydaje siÄ™ wiÄ™c, że jak wynika z powyższej argumentacji twórcy powyższej teorii zostali wprowadzeni w bÅ‚Ä…d. Należy rozumieć, że CiaÅ‚o Chrystusa jest w sakramencie po konsekracji chleba mocÄ… sakramentu, Krew zaÅ› - mocÄ… realnego współbytowania. Potem, po konsekracji wina, dzieje siÄ™ odwrotnie: Krew Chrystusa jest tam mocÄ… sakramentu, CiaÅ‚o zaÅ› - mocÄ… realnego współbytowania, tak że pod każdÄ… z tych dwóch postaci jest caÅ‚y Chrystus, co już poprzednio zostaÅ‚o stwierdzone4. Ad 2. Wiemy5, że sakrament Eucharystii stanowi doskonaÅ‚Ä… peÅ‚niÄ™, zÅ‚ożonÄ… z pokarmu i napoju, lecz każdy z tych skÅ‚adników stanowi swoistÄ… caÅ‚ość. Natomiast potrójne zanurzenie przy chrzcie zmierza ku osiÄ…gniÄ™ciu jednego prostego skutku. Jest wiÄ™c różnica. Ad 3. Różne sÅ‚owa wchodzÄ…ce w skÅ‚ad formy konsekracji chleba tworzÄ… rzeczywistość oznaczonÄ… przez jednÄ… wypowiedz. Inaczej jest ze sÅ‚owami należącymi do różnych form. Jest wiÄ™c różnica. ZAGADNIENIE 79 DZIAAANIE SAKRAMENTU EUCHARYSTII Rozpatrzmy z kolei dziaÅ‚anie tego sakramentu. Zagadnienie to ujmiemy w oÅ›miu pytaniach: 1. Czy sakrament ten przynosi Å‚askÄ™? 2. Czy skutkiem tego sakramentu jest osiÄ…gniÄ™cie chwaÅ‚y? 3. Czy skutkiem tego sakramentu zostajÄ… odpuszczony grzech Å›miertelny? 4. Czy przez ten sakrament zostaje odpuszczony grzech powszedni? 5. Czy sakrament ten powoduje darowanie caÅ‚ej kary za grzech? 6. Czy sakrament len zabezpiecza czÅ‚owieka przed popeÅ‚nianiem grzechów w przyszÅ‚oÅ›ci? 7. Czy prócz przyjmujÄ…cych ten sakrament inni ludzie odnoszÄ… z niego pożytek? 8. Czy i jakie przeszkody hamujÄ… dziaÅ‚anie tego sakramentu ? ArtykuÅ‚ 1 CZY SAKRAMENT EUCHARYSTII PRZYNOSI AASK? Na pozornie, skoro: 1. Jest on duchowym pokarmem. Pokarm zaÅ› bywa udzielany tylko istocie żywej. Ponieważ duchowe życie daje Å‚aska, sakrament ten przysÅ‚uguje tym jedynie, którzy już Å‚askÄ™ posiadajÄ…. Sakrament Eucharystii wiÄ™c nie przynosi Å‚aski. Podobnie też nie sÅ‚uży jej powiÄ™kszaniu, bo to - jak wiemy1 - jest dzieÅ‚em sakramentu bierzmowania. Eucharystia zatem Å‚aski nie przysparza. 2. Przyjmujemy ten sakrament jako coÅ›, co duchowo odÅ›wieża. Lecz odÅ›wieżenie duchowe zależy raczej od korzystania z Å‚aski, niż od jej otrzymywania. Wydaje siÄ™ wiÄ™c, że Eucharystia Å‚aski nie przynosi. 3. Jak wiemy2, w tym sakramencie CiaÅ‚o Chrystusa jest ofiarowane dla zbawienia ciaÅ‚a, Krew zaÅ› dla zbawienia duszy". Lecz wiemy już3, że podmiotem Å‚aski jest dusza, nie ciaÅ‚o, Sakrament ten przeto Å‚aski nie przysparza, nie daje jej ciaÅ‚u. A jednak Pan mówi4: Chlebem, który ja dam, jest moje CiaÅ‚o za życie Å›wiata". Duchowe życie istnieje przez Å‚askÄ™. Eucharystia przynosi zatem Å‚askÄ™. WykÅ‚ad: DziaÅ‚anie tego sakramentu należy rozpatrywać głównie i przede wszystkim w aspekcie tego, co on w sobie zawiera. Otóż w sakramencie tym jest Chrystus, który widzialnie przychodzÄ…c na Å›wiat przyniósÅ‚ Å›wiatu życie Å‚aski, wedÅ‚ug słów5: ,,Aaska i prawda przyszÅ‚y przez Jezusa Chrystusa". Podobnie, przychodzÄ…c w sposób
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl |
|
|