|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
energii, lecz jakoś ja wykorzystać, na przykład powtarzając mantry. Mantra znaczy dosłownie "osłona umysłu". Z jej pomocą chronimy umysł przed wszystkimi bzdurami, które bez przerwy wygadujemy w myślach. Każda z form buddy posiada swoja mantrę. Powtarzanie mantry ma utrzymywać właściwy obraz samego siebie przy wizualizowaniu określonej postaci. Każda sylaba mantry posiada określone wibracje pozwalające nastroić umysł, na przykład uspokoić go lub wyostrzyć. Na tym nie koniec. Na wyższym poziomie klas tantry pracuje się z subtelnymi energiami, tzw. wiatrami. W sanskrycie nazywają się one "prana", po tybetańsku "lung" (pisze się to inaczej niż "lung", oznaczający "ustny przekaz"), "ci" po chińsku, "ki" po japońsku. Słowa te odnoszą się do zwykłego oddechu, "wiatrów" oraz właściwej energii. Te trzy czynniki są wiec powiązane; oddychanie jest ściśle związane z wiatrem energii, ze strumieniami energii, które krążą po ciele. Przy praktykach związanych z subtelnymi energiami ciała wielkie znaczenie ma kontrola oddechu. Usiłując dotrzeć do najsubtelniejszego poziomu świadomości, za pomocą najwyższych tantr i techniki sześciu jog Naropy musimy rozpuścić owe energie, wiatry w kanale centralnym - wchłonąć subtelne energie do tego kanału. Wypowiadając mantrę, kształtujemy oddech. Kontrolując oddech, możemy sterować subtelnymi energiami i łatwiej rozpuszczać je w kanale centralnym. A wiec na głębszym poziomie mantra stanowi niezbędny element przygotowań do kontrolowania subtelnych energii. Wyobrażamy wiec sobie, ze mamy postać buddy i ze nasze otoczenie jest takie, jak otoczenie buddy - jest mandala. "Mandala" to dosłownie "okrągły symbol", hoc nie musi być okrągła. Mandala symbolizuje "system świata" - wszechświata. Kiedy podczas praktyki wstępnej ofiarowujemy mandale sto tysięcy razy, ofiarowujemy symbol wszechświata (takiego, o jakim mówią tradycyjne nauki, tzn. z góra Meru w centrum i z czterema kontynentami wokół, a nie współczesna nauka). Na poziomie tantry słowo "mandala" oznacza świat danej formy buddy i jej orszaku - miejsce, w którym one mieszkają i żyją. Zwiat ten jest trójwymiarowy i składa się z centralnej budowli oraz jej otoczenia. Patrząc na malowane lub tkane mandale, pamiętajcie, ze są to dwuwymiarowe obrazy trójwymiarowej struktury. Nigdy nie wizualizujemy dwuwymiarowych mandali, tylko trójwymiarowe. Nie popadajmy tez w przesadę, nazywając każdą względnie symetryczna, okrągła figurę mandala. Obraz działający na psychikę niekoniecznie musi być mandala. W buddyzmie mianem mandali określa się skomplikowane budowle, wewnątrz których widzimy siebie w postaci buddy. Każdy architektoniczny detal takiej budowli ma głębokie, złożone, symboliczne znaczenie. To kolejna metoda służąca rozwijaniu świadomości dzięki wykształceniu zdolności widzenia coraz większej ilości rzeczy jednocześnie. Nie należy sądzić, ze od tej pory patrzymy na otaczający nas świat jak na ogromne, szare i okropne miasto. Przeciwnie - przeobrażamy je, mówiąc: "Nie! To pałac, w którym każdy szczegół kryje jakąś myśl i może dać nam właściwy wgląd". Wykład trzeci cz. II W wielu systemach tantry mamy nie jedna postać, lecz bardzo wiele - centralna oraz towarzyszące. Podczas wizualizacji widzimy siebie nie tylko jako postać centralna lub, jeśli jest to para w zjednoczeniu, jej męską polowe. Wizualizujemy siebie jako wszystkie postacie mandali i cala jej konstrukcje. Tak samo, jak rozumiemy, ze nie jesteśmy tylko skóra czy organami wewnętrznymi, ale całym mnóstwem rzeczy naraz. Poszczególne detale mandali reprezentują rożne aspekty umysłu. Jeśli chodzi o "tantryczne pary", to trzeba zrozumieć, ze nie symbolizują one połączenia pierwiastka męskiego i żeńskiego; ta interpretacja narodziła się na Zachodzie. Tybetański termin określający taka parę znaczy dosłownie "ojciec i matka". By narodził się budda, musimy mieć to, co symbolizuje wizerunek ojca i matki, co znaczy: współczucie i mądrość, które łączą się w nas nierozdzielnie. Widząc takie postaci buddy, nie należy wyobrażać sobie, ze tantra jest egzotyczna forma ezoterycznego seksu. Taka bezmyślna interpretacja nie ma nic wspólnego z prawdziwym znaczeniem tantry. Idzie tu o "błogie zespolenie się" wszystkich aspektów naszego istnienia, które symbolizuje wizerunek pary w seksualnym zjednoczeniu. Monza odnosić się do wszystkiego tak, jak robi to budda, bez jakichkolwiek
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl |
|
|
|
|