|
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jednym pogrążyć i to osobowe (osobowość) bezosobowej poświęcić Jazni - Duchowi, a przez to zniweczyć łącznik pomiędzy nimi obu - Antahkaranę. W sanskrycie słowo antahkarona oznacza wewnętrzny organ lub instrument. H.P. Bławatska mówi Anlahkarana jest niższym Manasem. Jest to droga komunikacji między osobowością i wyższym Manasem (lub ludzką duszą)". Antalikarana może być także uważana za niższy Manas. który jest czystym promieniem wyższego Manasu. W ciągu życia człowiek może korzystać z tej drogi czy kanału dla komunikowania się z wyższym Manasem. Kiedy wyższy Manas jest aktywny, może wówczas cały czas przejawiać się w osobowości. Ego istnieje na trzech podplanach planu mentalnego. Większa część ego należy do najwyższego podplanu. mniejsza do drugiego, a jeszcze mniejsza - do trzeciego. Kształt ego można przedstawić na diagramie jako klasyczny kształt serca zwężającego się ku dołowi. U zwykłego, nie rozwinętego człowieka, aktywna jest najniższa część ego. Aktywna cześć stanowi nie więcej niż jedną setną część ego. U uczniów okultyzmu ego jest aktywne na drugim planie w stopniu małym, u bardziej zaawansowanych - w większym. Polowa ego jest aktywna u człowieka, który znajduje się w stadium poniżej Arhafa. W świetle wiedzy teozoficznej uważa się, że po śmierci człowiek spędza jakiś czas na planie astralnym. Długość trwania tego okresu różni się w zależności od siły i jakości jego egoistycznych pragnień. Potem spotyka on swoją drugą śmierć, śmierć ciała astralnego. Teraz przechodzi do Dewachanu. Jest to specjalny stan na niższym planie mentalnym. W tym czasie doskonali wszystkie swoje nieegoistyczne ambicje i pragnienia. Masz być gotów odpowiedz dać Dharmie, surowemu prawu, którego glos spyta cię od razu przy pierwszym twym kroku: Czy stosowałeś się do wszystkich wskazań, o ty, co wysoko mierzysz twą nadzieją?" Czyś myśl twą i serce nastroił w harmonię z wielkim sercem i umysłem ludzkości? Albowiem podobnie jak głośny szum rzeki świętej echem odpowiada na wszystkie głosy 45 www.teozofia.org Teozofia w Polsce przyrody, tak serce tego, który w potok chce wstąpić" oddzwiękiem winno odpowiadać na każde westchnienie, na każdy ruch myśli wszelkiej żyjącej istoty". Dzwięk jest środkiem komunikacji. Inżynier poznaje po rodzaju dzwięku, czy maszyna działa dobrze. Ogólny dzwięk natury jest określonym pojedynczym tonem o znacznej wysokości. Każda planeta ma swój \\lasny dzwięk. Z tonu dzwięku planet Logos wie jak wszystko przebiega w Jego światach. Dlatego uczeń na Drodze musi nieustannie wsłuchiwać się w otaczające go życie. Powinien zwracać uwagę na wszelką dysharmonię. Bardzo ważne jest również zrozumienie innych. Rozumienie odwzajemnia sympatię. Mistrz zawsze nas rozumie, chociaż nie zawsze aprobuje to, co robimy. Zrozumienie innych może być osiągnięte przez próbę zobaczenia rzeczy takimi, jakimi oni je widzą i przez zrozumienie ich sposobu myślenia. Nie oznacza to że mamy robić to co inni robią. Do czułych strun Wiiny można by uczniów porównać, zaś ludzkość całą do instrumentu powierzchni co rezonans daje; a rękę która strun łagodnie dotyka do tchnienia Wielkiej Duszy Wszechświata, co wszystko w harmonię zestraja. Struna, która harmonijnym nie odpowiada dzwiękiem na Mistrza dotknięcie, w głębokiej z innymi zgodzie, - pęka i odpada. Podobnie kolektywne dusze Lanu-Szrawaków w pełnej być muszą harmonii z myślą Mistrza, (Upadhja, Aczaria) - Mistrza, który jednym jest z Duszą Wszechświata - albo odpaść. Okultystyczna Hierarchia korzysta z uczniów w toku ewolucji. Ten, kto jest egocentryczny w swym działaniu, nie jest gotów aby stać się uczniem Mistrza. Stąd każdy uczeń jest poddawany próbie. Otrzymuje zadanie do wykonania. Jeśli je zlekceważy, nie powierza mu się dalszych obowiązków. Obowiązkiem ucznia jest pomagać i harmonizować. Oczekuje się od niego, że stworzy harmonijną łączność między wielkim celem Mistrza a działalnością reszty pracowników. Nie powinien ingerować w pracę innych. Na tyle na ile to możliwe, powinien ją im ułatwiać. Wzajemne zrozumienie i cierpliwość są istotne. Działa to jak oliwa w maszynerii, ułatwiająca sprawne jej funkcjonowanie. Minimalizuje ona utratę energii powodowaną przez tarcie. Dobro całości jest dużo ważniejsze niż własne osiągnięcia ucznia. Tak właśnie czynią bracia ciemności", swych duszy zabójcy, straszny Dad-Dugpa klan. Czyś tak twą duszę nastroił, by oddzwiękla na wielką ludzkości niedolę, o ty który pragniesz światła? Uczyniłeś to?... Tedy możesz wejść. Jednak zanim wstąpisz na tę trudną Zcieżkę cierpienia, dobrze jest, abyś usłyszał o zdradnych na tej drodze jamach i zasadzkach. Trzeba przyjąć, że wysiłek na Drodze ma być wytężony, Gdy odpadają niższe sprawy, które wiązały człowieka, wyższe stają się kwestią wiary, a nie wiedzy czy doświadczenia. W takich warunkach życie staje się monotonne i czasami przykre. Taki stan rzeczy może trwać przez dłuższy lub krótszy czas a nawet mieć miejsce kilkakrotnie. Uczeń nie powinien zrażać się początkowymi trudnościami. Lepiej jest je przyjąć i dążyć dalej. Mimo opóznień nie ma miejsca na smutek, a przeciwnie pojawia się wielka radość płynąca z pracy. Kiedy to, co wyższe jest jasno widoczne. Droga zdaje się promieniować szczęściem. Odtąd wszystkie niższe sprawy tracą moc przyciągania. Dużo więcej jest radości w życiu ucznia niż w życiu światowym. Uczeń odrzucił własność wszelkiego rodzaju. Porównując - w światowym życiu mało jest prawdziwego bogactwa i radości. Zwiatowa pozycja niesie życie skoncentrowane na sobie i egoistyczne zainteresowania. Posiadając ją uczeń może zrobić bardzo niewiele, aby pomóc światu. Takie życie nie pociąga więc okultysty. 3. PIERWSZE TRZY BRAMY W klucz miłosierdzia zbrojny, miłości i tkliwego współczucia, możesz śmiało stanąć przed bramą Dany, co Zcieżki znaczy początek. 46 www.teozofia.org Teozofia w Polsce C.W.L Siedem bram to siedem etapów ewolucji charakteru ucznia idącego Drogą. Można na nie spój rżeć jak na etapy z punktu widzenia pułapek, które mu zagrażają. W miarę postępu na Drodze, kandydat od czasu do czasu wspierany jest zachętą i mentalną, siłą. W przeciwnym razie podróż zdawałaby się zbyt żmudna. Dana jest pierwszą bramą. Oznacza całkowite oddanie się służbie ludzkości bez zatrzymywania dla siebie czegokolwiek. Patrz o szczęsny pielgrzymie! Podwoje, które wysoko przed tobą się wznoszą, duże są i
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl |
|
|
|
|