|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
oddaje: za czym z trudnością, abo raczej cudownie od długu takiego ludzie wolni bywają. O czym jest historyj nie mało, gdy matki dziatki swoje nie opatrznie i porywcze, abo raczej z szaleństwa, zaraz po porodzeniu szatanom oddawały, jako z wielką trudnością w dalszym wieku z mocy szatańskiej, w której za dopuszzeniem Bo\ym trwali, wybawieni byli. Czego jest dostatkiem w Księgach przykładów Panny błogosławionej. Tak\e mianowicie o onym, który i\ przez Papie\a nie mógł być wybawiony, od mocy szatańskiej, posłany po tym do niektórego mę\a świętego, w kraiach wschodnich mieszkającego, i tam z wielką trudnością, za przyczyną naświętszej P. z jurisdikcyjej jego wyrwany jest. Jeśli\e tedy taka pomsta idzie, nie tak dalece za uczynieniem ofiary, jako za gniewliwym i upornym wzbranianiem się na społeczność z mę\em swoim, który stąd potomstwa się spodziewa. A matka zaraz zagniewana on przyszły owoc szatanowi naznacza mówiąc: Niech to co się stąd zawią\e szatanowi się dostanie. [& ] Trzecia rzecz, którą ta przeklęta ofiara przynosi, jest jakoby wrodzona, abo zwyczajna skłonność do szkodzenia ludziom, bydłu, i urodzajom ziemskim, którą dzieci jakoby dziedzictwem wziąwszy trwają w niej a\ do skończenia \ywota. Jako abowiem Bóg ofiarę swoją poświęca, co z spraw ludzi świętych jaśnie pokazuje się, gdy rodzicy potomstwo przyszłe Panu Bogu oddają, tak te\ i szatan co jemu jest oddano, abo obiecano zara\ać niezaniechywa. [& ] Uczy nas tego i doświadczenie, \e córki czarownic, i onym podobnych jako te które w tropy matek swoich wstępowały, zawsze były o czary podejrzane, i naród prawie wszytek zara\ony. Czego przyczyna ta mo\e być dana, i\ z umowy z szatanem postanowionej, powinne są następce zostawić, ze wszytkich sił o rozszerzenie tego odstępstwa starając się. Skąd\e barzo często tego doświadczono, \e dzieweczki w ośmi, abo dziesiąci leciech, niepogody i grady sprawowały, co nie z czego inszego pochodziło, jedno i\ z umowy szatanowi skoro po porodzeniu od matek czarownic ofiarowane były. Dzieci abowiem za odstąpieniem wiary, takowych rzeczy nie mogłyby uczynić, jako dorosłe czarownice, na samym początku czynią zwłaszcza i\ o \adnym członku wiary Chrześcijańskiej nie wiedzą. Co objaśniając z wielu przykładów ten przywodziemy. W Sweyey oracz jeden z córką w ośmi leciech dla oglądania urodzaju w pole wyszedł. A dla suchości wielkiej począł pragnąć deszcza mowiąc: Daj\e Panie Bo\e kiedy deszcz. Córka słysząc słowa ojca swego, z prostości serca rzekła. Ojcze jeśli pragniesz deszcza uczynię ja to \e będzie wnet? Na co ociec rzekł: A skąd\e to masz? Czy umiesz deszcz sprawić? Odpowie córka. I owszem ojcze, nie tylko deszcz, ale grady, i wichry pobudzać umiem. Rzecze ociec: Któ\ cie nauczył? Dopowie: Matka moja, ale mi zakazała, \ebym tego nikomu nie powiedała. Rzecze po tym ociec: Jako\ cię uczyła? Odpowie córka: Posłała mię do mistrza jednego, którego na wszelką potrzebę ka\dego czasu mieć mogą. Spyta ociec. Czy widziałaś go? Powie córka, widziałam podczas mę\e wchodzące do matki i wychodzące, a gdy pytała coby zacz bili, powiedziała mi \e to są nasi mistrzowie, którymem cię te\ poznaczyła i oddała, wielcy dobrodzieje i bogaci. Zlęknie się ociec spyta, jeśliby mogła tej\e godziny grad uczynić? Rzecze córka, bardzo dobrze, bym tylko trochę wody miała, wziąwszy tedy ociec córkę za rękę prowadził ją do rzeki mówiąc: uczyń\e deszcz ale tylko na roli naszej. Tedy dzieweczka wpuściwszy rękę w wodę, w imię mistrza swego według nauki matczynej zamieszała. A\ci oto deszcz tylko rolą oracza onego polał. Co widząc ociec rzecze: uczyń\e te\ i grad, ale tylko na jednej z ról moich. Co gdy powtóre dzieweczka uczyniła ociec będąc pewien jej nauki, \onę przed urzędem skar\ył która pojmana i przekonana wskazana jest na ogień, a córka przejednana i P. Bogu oddana, więcej tego uczynić nie mogła. O sposobie którym w bydle wielką szkodę czynią. ROZDZIAA XIV. Jeśli\e takie rzeczy Pan Bóg na ludzi dopuszcza, co\ o bydle mamy rozumieć? poniewa\ nad ludzkimi synami, jako Psal(m) mówi: więtsza opatrzność, i obrona skrzydeł Boskich pokazuje się. Jeśli\e mówię, ludzie za dopuszczeniem Bo\ym od, czarownic wielkie szkody ponoszą [& ] Poniewa\ te\ bydło i urodzaje ziemiskie, do człowieka nale\ą, rzecz pewna, \e za Bo\ym dopuszczeniem w tych rzeczach sprawa szatańska przez czarownice mo\e się pokazować. Tak
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl |
|
|