[ Pobierz całość w formacie PDF ]

PROGRAM WYCHOWANIA MONTAIGNE:
üð wychowywać mÅ‚odzież dla potrzeb życia
üð szkoÅ‚a ma wychowywać ludzi praktycznych, nie literatów czy uczonych
üð wychowanie ogólne, które przyda siÄ™ każdemu
üð szkoÅ‚a powinna rozwijać rozsÄ…dek, charakter, morale
üð poszczególne przedmioty nie majÄ… wartoÅ›ci, pomagajÄ… jedynie osiÄ…gnąć cel
üð studia, które nie rozwijajÄ… rozumu i moralnoÅ›ci należy pominąć
üð nie ksztaÅ‚cić siÄ™ jedynie przez książki
üð czÅ‚owieka ksztaÅ‚ci doÅ›wiadczenie, obcowanie z ludzmi, obserwacje
üð trzeba rozbudzać ciekawość w wychowanku
üð czÄ™ste podróże i nauka jÄ™zyków obcych
üð kobiety nie powinny pobierać nauk, bo to szkodzi ich wdziÄ™kom
2) Postępowy charakter pedagogiki Jana Amosa Komeńskiego
" uczony czeski pedagog
" wychowywał się w rodzinie należącej do sekty braci czeskich
" wcześnie stracił rodziców
" dopiero w 16 r.ż. zaczął chodzić do szkoły średniej
" będąc dojrzałym uczniem poczynił wiele obserwacji
" w 20 r.ż. wyjechał na studia teologiczne do Niemiec, gdzie studiował pod
kierownictwem Jana Altsteda (,,Encyklopedia powszechna  )
" duże zainteresowanie reformą szkolną ( wyjechał do Holandii)
" po powrocie pełnił obowiązki nauczyciela i duchownego
" studiował dzieła Kopernika, Keplera, Galileusza
" 1628r. opuścił kraj i udał się do Polski, ze względu na nakaz ze strony Habsburgów
Okres dzieciństwa - Do 6 r.ż  szkoła dzieciństwa, szkoła macierzysta
Okres chłopięctwa - Od 6  12  szkoła elementarna z językiem ojczystym, chłopcy i dziewczęta
Okres młodzieńczości  12  18  szkoła języka łacińskiego i szkoła średnia, gimnazjum, uczyc
może się każdy, w każdym mieście
23
Okres dojrzewającej męskości  18  24  Akademia, ci którzy mają być uczonymi. W każdym
państwie.
Działalność Komeńskiego w Polsce
vð ZamieszkaÅ‚ w Lesznie, pod opiekÄ… magnackiego rodu LeszczyÅ„skich
vð NauczaÅ‚ w szkole w Lesznie, objÄ…Å‚ stanowisko nauczyciela i zastÄ™pcy rektora
vð ProwadziÅ‚ badania naukowe, dziÄ™ki czemu stworzyÅ‚ wÅ‚asny system wychowania
vð PracowaÅ‚ nad encyklopedia, zarysem przedmiotów wykÅ‚adanych w szkole
vð UsiÅ‚owaÅ‚ opracować wÅ‚asny podrÄ™cznik dydaktyki (rewizja wÅ‚asnych poglÄ…dów i wywodów
Ratichiusa)
vð StudiowaÅ‚ dzieÅ‚a Bacona, dydaktyka powinna być oparta na obserwacji zjawisk natury i
rzÄ…dzonych nimi prawami
vð PodrÄ™cznik ,,Dydaktyka 
" Staranna opieka na dziećmi i młodzieżą
" Warstwa plebejska przynajmniej w zakresie elementarnym
" Wiedza jest niezbędna, bez względu na zawód czy pochodzenie
vð OpracowaÅ‚ dla dziaÅ‚aczy politycznych memoriaÅ‚ oraz rzeczy, które mogÄ… przynieść korzyść w
dalszym życiu (chłopcy, dziewczęta, biedni, bogaci)
vð Okres obowiÄ…zkowego uczÄ™szczania obejmuje 6 lat
vð Zdolna mÅ‚odzież po 6-letniej szkole elementarnej powinna uczÄ™szczać do 6 letniej szkoÅ‚y
średniej przygotowując się w niej do studiów uniwersyteckich
Cele ,,Pansofii  - Wszechwiedza
§ð PragnÄ…Å‚ opracować dzieÅ‚o obejmujÄ…ce caÅ‚a dotychczasowÄ… wiedzÄ™ ludzkÄ…
§ð MiaÅ‚o być dostÄ™pne dla caÅ‚ego Å›wiata
§ð ChciaÅ‚ przetÅ‚umaczyć na wiÄ™kszość jÄ™zyków Å›wiata
§ð Propagowanie demokratyzmu w dziedzinie oÅ›wiaty
§ð Należy uczyć dzieci zdolne, maÅ‚o zdolne
§ð Nieograniczony dostÄ™p do nauki powinien mieć każdy naród
§ð Aby udostÄ™pnić wiedzÄ™ wszystkim narodom, należy wszystkie ksiÄ™gi przetÅ‚umaczyć na jÄ™zyki
poszczególnych ludów
§ð ProponowaÅ‚ zakÅ‚adać szkoÅ‚y we wszystkich miejscowoÅ›ciach
§ð PragnÄ…Å‚ powoÅ‚ać miÄ™dzynarodowe kolegium uczonych z siedzibÄ… w Londynie  mieli
przygotować program szkół, opracować podręczniki do każdego przedmiotu oraz ich
tłumaczenie
,,Drzwi języków otworzone   ,,Janua linguarum reserata 
üð PodrÄ™cznik do jÄ™zyka Å‚aciÅ„skiego
üð Odrzuca naukÄ™ gramatyki
üð Wprowadza naukÄ™ o Å›wiecie, czÅ‚owieku, przyrodzie
üð Po raz pierwszy budowa ciaÅ‚a, jego funkcjonowanie
üð Gruntowna reforma gimnazjum w Lesznie, wkrótce zostaÅ‚ rektorem
üð NapisaÅ‚ podrÄ™cznik do astronomii, geometrii, kosmografii, historii powszechnej itp.
Organizacja i program wychowania
" Szkoła musi posiadać :
üð Dobre podrÄ™czniki
24
üð Dobrych nauczycieli
üð Dobre metody nauczania
" Powinna przypominać plac zabaw (dzieci potrzebują ruchu, współzawodnictwa)
" Wychowanie musi objąć każde dziecko, aby stało się ono człowiekiem
" Poświęcał wiele wychowaniu przedszkolnemu  szkoła macierzyńska
" Omawiał tryb życia kobiet ciężarnych- wychowanie fizyczne
" Dobrze postępować przed dzieckiem. Budzenie ambicji  wychowanie moralne
" Nauczać trzeba już w pierwszych latach życia, ale trzeba dostosować wiedzę do rozwoju
psychicznego i możliwości dziecka
" Pisał o nauczaniu geografii, astronomii, historii, geometrii, ale liczył się z możliwościami
dziecka np.: przyswajanie pojęć geometrii  mały, duży, krótki
" Głównym celem nauczania przedszkolnego było przygotowanie dziecka do nauki w szkole,
aby uważało szkołę za niezbędną do życia
" Podział życia człowieka
üð 0-6  szkoÅ‚a macierzyÅ„ska
üð 6-12  szkoÅ‚a jÄ™zyka ojczystego
üð 12-18  szkoÅ‚a Å›rednia  Å‚aciÅ„ska
üð 18-24  studia uniwersyteckie
" Szkoła elementarna  najważniejsza dla wszystkich nie tylko dla biednych,
powinna być w każdej miejscowości, konieczność uczenia w języku
ojczystym [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blacksoulman.xlx.pl
  •  

    Powered by WordPress dla [Nie kocha siÄ™ ojca ani matki ani żony ani dzieca, lecz kocha siÄ™ przyjemne uczucia, które w nas wzbudzajÄ…]. • Design by Free WordPress Themes.