|
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PROGRAM WYCHOWANIA MONTAIGNE: üð wychowywać mÅ‚odzież dla potrzeb życia üð szkoÅ‚a ma wychowywać ludzi praktycznych, nie literatów czy uczonych üð wychowanie ogólne, które przyda siÄ™ każdemu üð szkoÅ‚a powinna rozwijać rozsÄ…dek, charakter, morale üð poszczególne przedmioty nie majÄ… wartoÅ›ci, pomagajÄ… jedynie osiÄ…gnąć cel üð studia, które nie rozwijajÄ… rozumu i moralnoÅ›ci należy pominąć üð nie ksztaÅ‚cić siÄ™ jedynie przez książki üð czÅ‚owieka ksztaÅ‚ci doÅ›wiadczenie, obcowanie z ludzmi, obserwacje üð trzeba rozbudzać ciekawość w wychowanku üð czÄ™ste podróże i nauka jÄ™zyków obcych üð kobiety nie powinny pobierać nauk, bo to szkodzi ich wdziÄ™kom 2) PostÄ™powy charakter pedagogiki Jana Amosa KomeÅ„skiego " uczony czeski pedagog " wychowywaÅ‚ siÄ™ w rodzinie należącej do sekty braci czeskich " wczeÅ›nie straciÅ‚ rodziców " dopiero w 16 r.ż. zaczÄ…Å‚ chodzić do szkoÅ‚y Å›redniej " bÄ™dÄ…c dojrzaÅ‚ym uczniem poczyniÅ‚ wiele obserwacji " w 20 r.ż. wyjechaÅ‚ na studia teologiczne do Niemiec, gdzie studiowaÅ‚ pod kierownictwem Jana Altsteda (,,Encyklopedia powszechna ) " duże zainteresowanie reformÄ… szkolnÄ… ( wyjechaÅ‚ do Holandii) " po powrocie peÅ‚niÅ‚ obowiÄ…zki nauczyciela i duchownego " studiowaÅ‚ dzieÅ‚a Kopernika, Keplera, Galileusza " 1628r. opuÅ›ciÅ‚ kraj i udaÅ‚ siÄ™ do Polski, ze wzglÄ™du na nakaz ze strony Habsburgów Okres dzieciÅ„stwa - Do 6 r.ż szkoÅ‚a dzieciÅ„stwa, szkoÅ‚a macierzysta Okres chÅ‚opiÄ™ctwa - Od 6 12 szkoÅ‚a elementarna z jÄ™zykiem ojczystym, chÅ‚opcy i dziewczÄ™ta Okres mÅ‚odzieÅ„czoÅ›ci 12 18 szkoÅ‚a jÄ™zyka Å‚aciÅ„skiego i szkoÅ‚a Å›rednia, gimnazjum, uczyc może siÄ™ każdy, w każdym mieÅ›cie 23 Okres dojrzewajÄ…cej mÄ™skoÅ›ci 18 24 Akademia, ci którzy majÄ… być uczonymi. W każdym paÅ„stwie. DziaÅ‚alność KomeÅ„skiego w Polsce vð ZamieszkaÅ‚ w Lesznie, pod opiekÄ… magnackiego rodu LeszczyÅ„skich vð NauczaÅ‚ w szkole w Lesznie, objÄ…Å‚ stanowisko nauczyciela i zastÄ™pcy rektora vð ProwadziÅ‚ badania naukowe, dziÄ™ki czemu stworzyÅ‚ wÅ‚asny system wychowania vð PracowaÅ‚ nad encyklopedia, zarysem przedmiotów wykÅ‚adanych w szkole vð UsiÅ‚owaÅ‚ opracować wÅ‚asny podrÄ™cznik dydaktyki (rewizja wÅ‚asnych poglÄ…dów i wywodów Ratichiusa) vð StudiowaÅ‚ dzieÅ‚a Bacona, dydaktyka powinna być oparta na obserwacji zjawisk natury i rzÄ…dzonych nimi prawami vð PodrÄ™cznik ,,Dydaktyka " Staranna opieka na dziećmi i mÅ‚odzieżą " Warstwa plebejska przynajmniej w zakresie elementarnym " Wiedza jest niezbÄ™dna, bez wzglÄ™du na zawód czy pochodzenie vð OpracowaÅ‚ dla dziaÅ‚aczy politycznych memoriaÅ‚ oraz rzeczy, które mogÄ… przynieść korzyść w dalszym życiu (chÅ‚opcy, dziewczÄ™ta, biedni, bogaci) vð Okres obowiÄ…zkowego uczÄ™szczania obejmuje 6 lat vð Zdolna mÅ‚odzież po 6-letniej szkole elementarnej powinna uczÄ™szczać do 6 letniej szkoÅ‚y Å›redniej przygotowujÄ…c siÄ™ w niej do studiów uniwersyteckich Cele ,,Pansofii - Wszechwiedza §ð PragnÄ…Å‚ opracować dzieÅ‚o obejmujÄ…ce caÅ‚a dotychczasowÄ… wiedzÄ™ ludzkÄ… §ð MiaÅ‚o być dostÄ™pne dla caÅ‚ego Å›wiata §ð ChciaÅ‚ przetÅ‚umaczyć na wiÄ™kszość jÄ™zyków Å›wiata §ð Propagowanie demokratyzmu w dziedzinie oÅ›wiaty §ð Należy uczyć dzieci zdolne, maÅ‚o zdolne §ð Nieograniczony dostÄ™p do nauki powinien mieć każdy naród §ð Aby udostÄ™pnić wiedzÄ™ wszystkim narodom, należy wszystkie ksiÄ™gi przetÅ‚umaczyć na jÄ™zyki poszczególnych ludów §ð ProponowaÅ‚ zakÅ‚adać szkoÅ‚y we wszystkich miejscowoÅ›ciach §ð PragnÄ…Å‚ powoÅ‚ać miÄ™dzynarodowe kolegium uczonych z siedzibÄ… w Londynie mieli przygotować program szkół, opracować podrÄ™czniki do każdego przedmiotu oraz ich tÅ‚umaczenie ,,Drzwi jÄ™zyków otworzone ,,Janua linguarum reserata üð PodrÄ™cznik do jÄ™zyka Å‚aciÅ„skiego üð Odrzuca naukÄ™ gramatyki üð Wprowadza naukÄ™ o Å›wiecie, czÅ‚owieku, przyrodzie üð Po raz pierwszy budowa ciaÅ‚a, jego funkcjonowanie üð Gruntowna reforma gimnazjum w Lesznie, wkrótce zostaÅ‚ rektorem üð NapisaÅ‚ podrÄ™cznik do astronomii, geometrii, kosmografii, historii powszechnej itp. Organizacja i program wychowania " SzkoÅ‚a musi posiadać : üð Dobre podrÄ™czniki 24 üð Dobrych nauczycieli üð Dobre metody nauczania " Powinna przypominać plac zabaw (dzieci potrzebujÄ… ruchu, współzawodnictwa) " Wychowanie musi objąć każde dziecko, aby staÅ‚o siÄ™ ono czÅ‚owiekiem " PoÅ›wiÄ™caÅ‚ wiele wychowaniu przedszkolnemu szkoÅ‚a macierzyÅ„ska " OmawiaÅ‚ tryb życia kobiet ciężarnych- wychowanie fizyczne " Dobrze postÄ™pować przed dzieckiem. Budzenie ambicji wychowanie moralne " Nauczać trzeba już w pierwszych latach życia, ale trzeba dostosować wiedzÄ™ do rozwoju psychicznego i możliwoÅ›ci dziecka " PisaÅ‚ o nauczaniu geografii, astronomii, historii, geometrii, ale liczyÅ‚ siÄ™ z możliwoÅ›ciami dziecka np.: przyswajanie pojęć geometrii maÅ‚y, duży, krótki " Głównym celem nauczania przedszkolnego byÅ‚o przygotowanie dziecka do nauki w szkole, aby uważaÅ‚o szkoÅ‚Ä™ za niezbÄ™dnÄ… do życia " PodziaÅ‚ życia czÅ‚owieka üð 0-6 szkoÅ‚a macierzyÅ„ska üð 6-12 szkoÅ‚a jÄ™zyka ojczystego üð 12-18 szkoÅ‚a Å›rednia Å‚aciÅ„ska üð 18-24 studia uniwersyteckie " SzkoÅ‚a elementarna najważniejsza dla wszystkich nie tylko dla biednych, powinna być w każdej miejscowoÅ›ci, konieczność uczenia w jÄ™zyku ojczystym
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plblacksoulman.xlx.pl |
|
|